Amp

آیا تا به حال پیش آمده که برای دیر بارگذاری شدن یک وب سایت در گوشی موبایلتان از دیدن آن وب سایت منصرف شوید؟ تحقیقات اینطور بیان می کنند که اکثر افراد از دیدن صفحاتی که بارگذاری آن ها بیش از ۳ ثانیه طول می کشد، منصرف می شوند. فناوری AMP برای بارگذاری سریع تر صفحات وب سایت ها در دستگاه های با صفحه کوچک مانند موبایل استفاده می شود. به خاطر اهمیت دستگاه های صفحه کوچک در دنیا از فوریه ۲۰۱۶ گوگل فناوری AMP را در نتایج خود موثر کرد. در ادامه ما به بررسی نتایج این فناوری بر نتایج و روش استفاده از این فناوری می پردازیم.

AMP چیست؟

AMP مخفف شده عبارت Accelerated Mobile Pages که در فارسی به معنای « صفحات شتاب دار موبایل » است.
طرح AMP در واقع یک استاندارد کد نویسی است که تقریبا می توان گفت یک نسخه خلاصه شده از HTML است. هدف AMP حذف کد های سنگین از وب سایت ها است تا صفحات وب سایت با سرعت بیشتری برای کاربر به نمایش در بیایند.
به زبان ساده تر می توان AMP را اینگونه تعریف کرد: روشی برای بهینه سازی وب سایت با حفظ سبک و طرح برای نمایش در دستگاه های تلفن همراه.
سال ۲۰۱۵ بود که اکثر مردم به جای استفاده از رایانه های خود به وب گردی با تلفن های همراه خود روی آوردند؛ همین امر سبب معرفی AMP در جهت سهولت استفاده مردم از صفحات وب در تلفن های همراه خودشان، شد.
گوگل هم در سال ۲۰۱۶ جهت وادار کردن سایت ها برای استفاده از AMP، وجود AMP را از فاکتور های سئو قرار داد.

AMP چگونه باعث تسریع بارگذاری وبسایت ها می شود؟

مکانیزم amp
مکانیزم amp

همان طور که گفته شد، هدف از AMP حذف موارد اضافه از کد وب سایت برا بارگذاری سریع تر در دستگاه های تلفن همراه است.
افزونه ها، تصاویر حجیم، و صفحات چندگانه در کنار جاوا اسکریپت و انواع اسکریپت های مشابه از مواردی هستند که بارگذاری صفحات را در دستگاه های تلفن همراه را کند می کنند. در نتیجه با حذف یا خلاصه کردن مواردی از این قبیل، باعث بهبود زیر ساخت صفحه و بارگیری سریع تر صفحه می شود.
طبق بررسی ها سرعت بارگذاری ۷۰ درصد صفحات معمولی سطح وب حدودا ۷ الی ۱۰ ثانیه است؛ اما صفحات بهبود یافته AMP سرعت بارگذاری نزدیک به یک ثانیه دارند.
سرعت بارگذاری صفحات برای کسب و کار ها بسیار حائز اهمیت است. ۴۷ درصد مشتریان انتظار دارند که وب سایت در کمتر از ۲ ثانیه بارگذاری شود و ۴۰ درصد آن ها اگر زمان بارگذاری بیشتر از ۳ ثانیه شود، از مشاهده وب سایت صرف نظر می کنند.

مزیت های AMP

بین سرعت بارگذاری سایت، میزان بازدید و رتبه سایت در موتور های جستجو رابطه مستقیمی وجود دارد. هرچه سرعت بارگذاری سایت شما بیشتر باشد، طبعا کاربر از صفحات بیشتری از سایت شما سر می زند و بانس ریت (Bounce Rate) سایتتان تا حد خوبی کم می شود. AMP مزیت های بسیار دیگری دارد که برخی از آن ها را باهم بررسی می کنیم:

 سرعت لود

هیچکس از کشت و گذار در سایتی که سرعت بارگذاری صفحاتش پایین است، لذت نمی برد. حتی اگر بهترین و مفید ترین محتوا را در سایت خود داشته باشید اما سرعت بارگذاری پایین باشد، کسی منتظر بارگذاری صفحات وبسایت شما نمی ماند.

افزایش بازدید

صفحات AMP در دسته نتایج ارگانیک می گیرند. نتایج ارگانیک با یک لوگوی صاعقه در کنارشان در صفحه جستجو نمایش داده می شوند. این خودش به نوعی جلب توجه می کند و کلیک های بیشتری را به سمت صفحه شما روانه می کند.

افزایش رتبه بندی سایت

همان طور که در ابتدا گفته شد سرعت بارگذاری صفحات جزو فاکتور های رتبه بندی سایت تلقی می شود. حتما می دانید که رابطه نرخ تبدیل یا Conversion Rate با رتبه بندی سایت مستقیم است. میزان رضایت کاربر از سایت روی احتمال ثبت نام یا خرید کاربر تاثیر می گذارد.

تسریع وبسایت amp
تسریع وبسایت amp

بهبود نمایش تبلیغات

در اکثر موارد هدف از راه اندازی یک وب سایت نمایش تبلیغ در آن است. برخی از وب سایت در ابتدای ورود به سایت شما را با تبلیغ های زیاد گیج می کنند، اگر این اتفاق در گوشی شخص اتفاق بیفتد به احتمال بسیار بالا کاربر دکمه بک را می زند و از صفحه خارج می شود. AMP این مشکل را حل می کند. AMP در اینطور مواقع یا تبلیغات را کم می کند و یا نوع نمایش آن را سازگار با نیاز کاربر می کند.

ترک (Track) کردن کاربر

AMP ابزاری تحلیلی در اختیار شما قرار می دهد که می توانید مکان ورود کاربر، صفحه بازدید شده توسط کاربر و مدت زمان حضور کاربر در سایت را بررسی یا اصطلاحا Track کنید. نمایش نرخ کلیک، نرخ تبدیل، تعداد بازدید کننده ها، بازدید کننده‌ های جدید یا قدیمی و … از دیگر کاربرد های این ابزار است.

معایب AMP

مشکل در آمار های تحلیلی

گوگل این صفحات را با یک واسطه به دست کاربر می رساند و مانع رسیدن صفحه اصلی به کاربر می شوند. مثلا فرض کنید رو یک لینک AMP کلیک می کنید. وارد صفحه می شوید و سپس رو یک لینک دیگر داخل همان صفحه کلیک می کنید. در این جا مشکل به وجود آمده این است که وقتی شما برای دومین بار وارد یکی از صفحات آن سایت می شوید، آنالیتیکس شما را کاربری در نظر می گیرد که از یک سایت دیگر (کش گوگل) وارد سایت شده است نه از طریق صفحه سرچ.

محدودیت در HTML

این محدودیت ازطرفی وجه ی خوبی دارد که باعث افزایش سرعت بارگذاری سایت می شود، از طرفی هم وجه بدی دارد که ممکن است مشکلاتی را برای کد نویسان به وجود بیاورد.

فعال‌سازی AMP در وردپرس

ابتدا به سایت WordPress.org مراجعه کنید. روی تب plugin کلیک کنید. WPForms را در باکس سرچ تایپ کنید و جستجو کنید. پلاگین Contact Form by WPForms – Drag & Drop Form Builder for WordPress را نصب کنید. در اینجا دقت داشته باشید پلاگین نصب می شود اما لزوما پلاگین فعال نمی شود. پس از فعال سازی پلاگین و ذخیره تنظیمات به انتهای تمام URL ها پسوند /amp/ را اضافه کنید.
پس فعال سازی AMP، حال باید از صحت کارکرد آن مطمئن شوید. برای این منظور می توانید از سایت https://validator.ampproject.org/ استفاده کنید.

فعال سازی amp وردپرس
فعال سازی amp وردپرس

در سال‌ های اخیر استفاده از AMP رشد زیادی داشته که این بدون شک به دلیل علاقه کاربران اینترنت و از جمله کاربران بالقوه وب سایت شما به سرعت بالا بارگذاری وب ‌سایت‌ ها است. با توجه به سابقه گوگل می توانیم منتظر بهبود های بیشتری در این زمینه باشیم. چیزی که هم ‌اکنون در اختیار توسعه ‌دهندگان وب قرار دارد، خود می ‌تواند نیاز های صاحبان وب سایت‌ های مختلف را برآورده کند.
شما هم می توانید با فعال سازی AMP بازده سایت خود را بالا ببرید و تعامل خود را با کاربران و مخاطبان سایت خود بهبود ببخشید.
نظر شما در باره پلتفرم AMP چیست؟ آیا به اندازه کافی کارآمد و مفید است؟

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.