یادگیری سئو

این واقعیت که همه آموزش ها، به نوعی خودآموزی هستند، قابل انکار نیست. اینکه با آموزش دیگران یادگیری آسان تر می شود، صحیح است، اما هیچ کس نمی تواند چیزی به شما بیاموزد مگر اینکه خودتان بخواهید. (آنها فقط در آموزش دادن خودتان شما را یاری می کنند.) تمام موارد بالا این را می گویند که اگر می خواهید  در یادگیری سئو (SEO) موفق باشید، باید خودتان کار را دست بگیرید.

قدیم تر در دانشگاه ها هیچ کلاسی در زمینه دیجیتال مارکتینگ وجود نداشت؛ امروزه وجود دارد. حتی اگر در رشته دیجیتال مارکتینگ هم درس بخوانید، نمی توانید روی کلاس های آن کاملا حساب باز کنید. کلاس ها میتوانند مقدمه ای عالی برای بازاریابی دیجیتال باشند، اما اگر می‌خواهید به اندازه کافی ماهر شوید تا کارهای سئو را انجام دهید، باید خود را برای این مسیر سخت آماده کنید.

 

یادگیری سئو برای مبتدیان

یادگیری سئو برای مبتدیان
یادگیری سئو برای مبتدیان

اول از همه باید با مفاهیم سئو آشنا شوید. برای این کار می توانید از مطالب داخل همین سایت استفاده کنید تا سوالات اصلی و ساده اولیه در مورد سئو مانند «سئو چیست؟» یا «چرا سئو مهم است؟» پاسخ داده شود. اگر هم انگلیسی را خوب می فهمید می توانید به سایت Moz بخش The Beginner’s Guide to SEO مراجعه کنید. بعد از خواندن این مقالات، حداقل یک قدم از این افرادی که روزانه ایمیل اسپم می فرستند، جلو تر هستید. (:

اکثراً از مقوله هایی مثل درک اساسی از موتورهای جستجو و مدل کسب و کار آنها به سادگی رد می شوند. بسیاری از متخصصان بر روی اقدامات کوتاه مدت سئو تمرکز می کنند تا یک استراتژی بلند مدت و موفق. آنها می پرسند: «اگر فلان تغییر را در وب سایت ایجاد کنم، چه نتیجه ای میدهد؟» سوال مهمی است، اما تنظیم یک استراتژی بلند مدت سئو مستلزم پاسخگویی به این سوالات است:

  • موتورهای جستجو چگونه کسب درآمد می کنند؟
  • صاحبان موتورهای جستجو چه اهدافی خارج از کسب درآمد دارند؟
  • آینده جستجو چیست؟

برای پاسخ دادن به این سوالات باید از تاریخچه جستجو، که همان تاریخچه گوگل است؛ اطلاعات داشته باشید. خوشبختانه کتاب هایی در این زمینه وجود دارند. ما هم سعی میکنیم در سریع ترین زمان مقاله ای فارسی در مورد این موضوع فراهم کنیم.

از بهترین کتاب های موجود در زمینه تاریخچه جستجو:

  1. گوگل چگونه کار می کند؟ (How google works)

نوشته: اریک اشمیت

  1. داستان گوگل (The google story)

نوشته: دیوید وایز

  1. When Search Meets Web Usability by Shari Thurow and Nick Musica (ترجمه نشده)

درست است که این کتاب ها قدیمی هستند و درباره گذشته گوگل هستند اما هنوز که هنوزه به سئو مرتبط هستند. بیشتر اهمیت در این است که آینده چطور رقم میخورد.

 

حرکت به سمت یادگیری سئو پیشرفته

یادگیری سئو پیشرفته
یادگیری سئو پیشرفته

تجربه چندین ساله بسیاری از کارشناسان سئو چیزی شبیه به این است:

–              تگ ها را بهینه کنید.

–              مطمئن شوید که سایت شما به سرعت بارگذاری می شود.

–              تعداد زیادی پست بنویسید.

–              بک لینک بگیرید.

حتی اگر این کارشناسان سئو، این تصور را به شما بدهند که بیشتر از این انجام می دهند، کذب است و اغلب همین  میزان خدماتی است که ارائه می دهند. اگر در سطح مبتدی دانش سئو هستید، این امور منطقی به نظر می رسند؛ هیچ انتظار چیزی بیشتر نخواهید داشت، تا زمانی که نتوانید به نتیجه برسید. با سرمایه‌گذاری چند ساعت در ماه، می‌توانید به سمت تبدیل شدن به یک متخصص واقعی سئو حرکت کنید.

 

۶ پله برای شروع یادگیری سئو

  1. هدف سئو را درک کنید.

هدف از یادگیری سئو
هدف از یادگیری سئو

بیزنس ها اهداف بازاریابی متفاوتی دارند، اما وجه اشتراک آنها تمایل به افزایش درآمد است. این هدف کلی سئو است.

یادگیری سئو به سایت شما را در بالای صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERPs) قرار میدهد و ترافیک درآمدزایی را ایجاد میکند.

همانطور که پیشتر گفته شد، شما باید عملکرد درونی موتورهای جستجو را درک کنید.

گوگل و سایر موتورهای جستجو دارای “خزنده” هستند که در اینترنت برای یافتن، فهرست بندی و رتبه بندی سایت ها می خزند. هنگامی که شخصی وارد یک جستجو می شود، موتورهای جستجو لیستی از وب سایت ها را با محتوای مرتبط ارائه می دهند.

موتورهای جستجو باید سایت شما را پیدا کنند، بنابراین این باید اولین کار شما باشد. می‌توانید از گوگل بخواهید که لینک شما را با ابزار بازرسی لینک (URL Inspection Tool) فهرست کند.

کلمات کلیدی هدف را لیست کنید.

کلمات کلیدی هدف
کلمات کلیدی هدف

ابتدا لیست کلماتی که می خواهید برای آنها رتبه بگیرید، را آماده کنید. انتخاب کلمات کلیدی مناسب خود قسمتی مهم است که باعث سرازیر شدن ترافیک به سمت سایت شما می شود.

دو نوع کلمه کلیدی وجود دارد:

  1. کلمات کلیدی بلند یا اصطلاحاً دم بلند که از سه کلمه یا بیشتر تشکیل می شوند
  2. کلمات کلیدی کوتاه که از یک یا دو کلمه تشکیل می شوند. رتبه گیری در کلمات کلیدی دم بلند کار آسان تری است.

کلمات کلیدی کوتاه معمولا طیف وسیعی از یک موضوع را در بر می گیرند.

به عنوان مثال، اگر شخصی «خرید بلیط خانه در تهرانسر» را جستجو ‌کند، به اصطلاح دقیق‌تر از کلمه «خرید خانه» است، بنابراین می‌توانید انتظارات او را بهتر برآورده کنید.

خب حالا از کجا می توانید کلمات کلیدی مناسب زمینه کاری خود را پیدا کنید؟

شما میتوانید از ابزار های موجود برای کلمات کلیدی مثل Keyword Planner استفاده کنید.

کلمات کلیدی عناصر اصلی برای سئو هستند زیرا شما آنها را در محتوا، عناوین، توضیحات متا و URL های خود قرار میدهید. آشنایی با کلمات کلیدی یک گام اساسی در یادگیری سئو است.

  1. فرق بین سئو داخلی و سئوی خارجی را بدانید.

سئو داخل صفحه و خارج صفحه
سئو داخل صفحه و خارج صفحه

سئو در دو جا انجام می شود، داخل صفحه و خارج از صفحه. آنچه در نوع داخلی اتفاق می افتد چیزی است که میتوانید مستقیماً تغییر دهید، در حالی که آنچه در خارج از صفحه انجام میشود به سایر سایت ها بستگی دارد.

جای تعجب نیست که سئوی درون صفحه موضوعی ساده تر برای پوشش و درک است. شما فقط چندین بخش از صفحات خود را مدیریت می کنید تا بازدیدکنندگان و ربات های موتور جستجو را به سمت خود بکشید.

سئوی درون صفحه شامل قالب بندی (مانند تگ های H1 و H2)، استفاده از کلمه کلیدی، ناوبری، URL ها، توضیحات متا، و توضیحات تصویر یا متن جایگزین است.

بهینه سازی درون صفحه چیزی فراتر از فاکتور های ذکر شده در بالا است. که کار زیاد و دقت بالا می خواهد.

برای سئوی خارج از صفحه، باید به نظرات دیگران در مورد محتوای آنلاین خود تکیه کنید. لینک های معتبر به سایت شما، ذکر نام تجاری شما در سطح وب و بازاریابی شبکه های اجتماعی همگی به بهینه سازی خارج از صفحه شما کمک می کنند.

  1. رضایت کاربران مهم است.

تجربه کاربری در یادگیری سئو
تجربه کاربری در یادگیری سئو

هدف موتورهای جستجو جلب رضایت کاربران با نتایج مناسب است، بنابراین تجربه کاربری (UX) نقش مهمی در سئو دارد شما باید کاربران را در اولویت قرار دهید و طراحی، عملکرد و موارد مورد انتظار آن ها را برآورده کنید.

الگوریتم‌هایی مانند RankBrain رفتار کاربر را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا سطح رضایت و ترجیحات آن‌ها را به دست بیاورند. با استفاده از یادگیری ماشینی، اکنون نگاه دقیق تری به شیوه های الگوبرداری شده از کاربران وجود دارد.

درصد کلیک های یک نتیجه موتور جستجو، یا نرخ کلیک ارگانیک (CTR)، یکی از فاکتور رضایت کاربر است که Google آن را بررسی می‌کند. این به نشان دادن ارتباط و جذابیت یک نتیجه در مقایسه با سایرین کمک می کند.

از فاکتور های دیگر، زمان ماندن، یعنی مدت زمانی که شخص قبل از بازگشت به صفحه جستجو، در یک صفحه میماند، توسط موتورهای جستجو شناسایی می‌شود و می‌تواند بر عملکرد SEO شما تأثیر بگذارد.

بسته به نوع درخواست جستجو، زمان ماندگاری طولانی تر می‌تواند علاقه آنها را به نتیجه شما نشان دهد یا نشان دهد که در یافتن پاسخ واضح مشکل دارند. کلمه کلیدی و مطالب می توانند نشان دهند که کدام پاسخ دقیق تر است.

این معیارها وضعیت سئوی شما را در حالی که بهینه سازی می کنید و به دنبال بهینه سازی هستید، منعکس می کند. در طول آموزش سئو به سیگنال های UX توجه کنید تا رتبه خود را ارتقا دهید.

  1. محتوای سئو پسند بسازید.

یادگیری تولید محتوای سئو پسند
یادگیری تولید محتوای سئو پسند

محتوایی که برای سایت خود می سازید، از جمله وبلاگ ها، مقالات، خبرها و ویدیوها، روش اصلی برای جذب جستجوگران و کسب رضایت موتورهای جستجو برای شماست. اگر از بهترین شیوه های سئو پیروی کنید، تولید محتوای ماهرانه می تواند ترافیک را از سمت گوگل به سمت سایت شما جذب کند.

محتوای نوشتاری برای خزنده‌های موتورهای جستجو مناسب هستند، زیرا آنها در غربال کردن متن مهارت دارند. آنها به دنبال تعادل کلمات کلیدی، اطلاعات جامع و یک طرح قابل هضم هستند.

یادگیری این نکته ضروری است که محتوای سئو پسند با طول متن ارتباط دارد. برای مثال، پست‌های طولانی‌تر، شانس بیشتری برای شکار شدن توسط جستجوگران دارند.

محتوا باید به طور کامل به موضوع انتخاب شده بپردازند. Google به جای پست های شلخته و بی حساب به دنبال مقالات مفید و قوی می‌گردد.

موتورهای جستجو همچنین به محتوای تازه و فِرِش نیاز دارند و نتایجی را که از سایت های دیگر را کپی شده اند را جریمه می کنند. در طول فرآیند یادگیری سئو، مراقب این جریمه ها باشید.

لینک سازی را شروع کنید.

لینک سازی
لینک سازی

در بین بیش از ۲۰۰ فاکتور رتبه بندی سایت برای گوگل، لینک ها یکی از سه فاکتور برتر هستند. لینک های سایر وب سایت ها به صفحات شما به موتورهای جستجو نشان می دهد که سایت شما تا چه حد برای کاربران در سراسر وب قابل اعتماد و مفید است. با این حال، موتورهای جستجو در مورد تاکتیک های سیاه ایجاد لینک (خریداری لینک یا …) بسیار سختگیرانه عمل می کنند. ساخت لینک سفید به این معنی است که سایر افراد مطالب شما را تحسین کنند و به اشتراک بگذارند. همچنین لینک های طبیعی می توانند از طریق وبلاگ نویسی مهمان و … باشند.

مشارکت در رسانه های اجتماعی روشی موثر برای تشویق مردم به خواندن، اشتراک گذاری و صحبت در مورد سایت شما است. این رویکرد اغلب منجر به ایجاد لینک میشود.

 

این ها از گام های یادگیری سئو بودند، اما حرفه ای شدن در سئو نیازمند تلاش، زمان و پشتکار فراوان است. اگر در زمینه سئو فعالیتی دارید می توانید در بخش نظرات به تازه کاران این راه پند بدهید.

 

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.