بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی (Network Marketing) نوعی بازاریابی متشکل از روش هایی است که همگی بر بستر اینترنت انجام می پذیرند. با گسترش فضای اینترنت و استفاده روزافزون از دنیای وب، کسب وکارهای بسیاری از این بازاریابی جهت گسترش برند خود بهره بردند. تا از این طریق کاربران بسیاری را با محصولات و خدمات خود آشنا کنند. روش های بسیاری برای بکارگیری بازاریابی آنلاین وجود دارد که از جمله ی آنها می توان به ایمیل مارکتینگ، بهینه سازی موتور جستجو (سئو)، شبکه های اجتماعی، تبلیغات آنلاین و … اشاره کرد.

هدف از انجام این کار، این است که وقتی کاربر در حال مطالعه، خرید و جستجو در شبکه های اجتماعی و… در فضای اینترنت است، به کمک بازاریابی آنلاین توجه او را به خود جلب کنید و بازدیدکننده سایت خود را به مشتری تبدیل کنید.

پیش از همه گیر شدن بازاریابی آنلاین به این میزان، بسیاری از کسب و کارها از بازاریابی سنتی از قبیل چاپ بروشور و تراکت، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و… بهره میگرفتند. لازم به ذکر است که با گسترش تکنولوژی، هنوز کسب و کارهای بسیاری، بودجه ی خود را صرف این نوع شیوه های بازاریابی سنتی میکنند.

مزایای بازاریابی اینترنتی

مزایای بازاریابی اینترنتی
مزایای بازاریابی اینترنتی

سنجش تاثیر کانال های بازاریابی

شما می توانید مسیر حرکت بازدیدکنندگان سایت خود را دنبال کنید و راه های گوناگونی را که کاربران برای رسیدن به سایت شما طی میکنند، زیرنظر بگیرید. هم چنین می توانید دریابید کدام کانا‌ل ها، بازدهی بیشتری دارند و باعث افزایش مشتریان کسب و کار شما میشوند.

بررسی رفتار مشتری

با بررسی رفتار مشتری و ویژگی هایی از قبیل سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و … از طریق ابزارهای خاص، می توانید مشتریانی را که پتانسیل بالاتری برای خرید دارند و بیشتر با برند شما درگیر می شوند، بیابید، محصولات مرتبط با سلیقه‌ و نیاز آنها را در اختیارشان قرار دهید و پیشنهادهای جذابی به آن ها ارائه کنید. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد، تا لحظه به لحظه نیازهای مشتریان خود را دنبال نموده و محصولات هدف را به آنان نشان دهید.

دسترسی سریع و راحت

گسترش فضای اینترنتی سبب میشود کاربران بتوانند به راحتی یک کلیک، با محصول شما آشنا شوند و بعد از طی مراحل کسب اطلاعات و اعتماد فروش، محصول موردنظر را خریداری کنند.

هزینه‌های بهینه

یکی از مزایای مهم بازاریابی اینترنتی، صرفه جویی در وقت، مقرون به صرفه بودن و حفظ محیط زیست است. برای نمونه چاپ و پخش بروشورهای تبلیغاتی، علاوه بر مصرف کاغذ و هزینه های هنگفت چاپ، باعث آلودگی محیط میشوند و مدت زمان زیادی صرف میشود تا به دست مشتری واقعی برسد. در صورتی که در بازاریابی آنلاین، برخلاف روش های سنتی، میتوانید با ارسال ایمیل یا ساختن یک کلیپ و انتشار آن در شبکه های اجتماعی پیام خود را در حوزه گسترده تری به گوش مخاطبان هدف تان برسانید.

جهت گیری مشتری

در بازاریابی اینترنتی شما میتوانید مشتریان خود را دسته بندی نمایید و پیشنهادهای مختص هر دسته را در اختیارشان قرار دهید. دسته‌بندی هایی از نظر موقعیت جغرافیایی، سن، تحصیلات، علاقه‌مندی، جنسیت و …ایجاد کنید. یک یا چند دسته بندی موردنظر خود را انتخاب نموده و تمرکز خود را روی آنها بگذارید. آنها را وارد مسیر فروش کنید تا بهترین نتیجه را از فرآیند بازاریابی انلاین خود کسب کنید.

بازاریابی اینترنتی
بازاریابی اینترنتی

مزایای استفاده از اینترنت

باتوجه به گسترش روز افزون استفاده از اینترنت در زمینه های گوناگون، می توان آن را یکی از ارکان اصلی در زندگی شهرنشینی تلقی نمود. برای برخی اینترنت یکی از راه های ارتباط جمعی می باشد. که به وجود آمدن شبکه های گوناگون اجتماعی در آن گواه این مطلب است. از طرفی کاربرد آن در ساختار بانک ها و پرداخت های آنلاین و از طرفی پیدایش فروشگاه ها و امکان خریدهای آنلاین، نشان میدهد که به مرور استفاده از اینترنت بیش از گذشته شده است. پس نه تنها حضور در اینترنت بلکه حضوری فعال و موثر در اینترنت راز ماندگاری و موفقیت در هر حرفه ای می باشد.

از طرفی اینترنت برای قشر تحصیل کرده جامعه، به جایی برای بررسی و دسترسی به هرگونه اطلاعات و منابع مبدل شده است. تا جایی که بیشتر این افراد برای انتخاب محصولات و خدمات گوناگون ابتدا در اینترنت جستجو کرده و سپس با به دست آوردن اطلاعات آن اقدام به گزینش محصول و یا خدمت مورد نظر می کنند. پس چه بهتر که از این فرآیند در جهت معرفی محصول یا خدمت خود، استفاده نموده و حرفه خود را از این طریق و با سرعتی خیلی بیشتر از قبل معرفی نمائید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی به معنای بهره گیری از پلتفرم های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان، برندسازی، افزایش فروش و افزایش ترافیک و نرخ کلیک سایت است. در این سیستم شما درگیر انتشار بهترین محتوا، شنیدن حرف های فالوئرها و تعامل با آنها، تحلیل نتایج و اجرای کمپین های تبلیغاتی می شوید.
از جمله اصلی ترین رسانه های اجتماعی که این روزها کاربرد زیادی دارند شامل فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، یوتیوب و اسنپ چت هستند. در این میان اینستاگرام به دلیل نوع اطلاع رسانی گسترده، مورد توجه ویژه کاربران و صاحبا مشاغل قرار گرفته است. و امروزه شاهد فعالیت ها و اطلاع رسانی های گسترده  و چشمگیر در این شبکه اجتماعی هستیم.

مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی

مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی
مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی

۱٫ ایجاد اعتبار و برندسازی بهینه
۲٫ بهبود نرخ تبدیل
۳٫ برقراری روابط عمیق، بلند مدت و دوسویه با مخاطبان
۴٫ تحلیل رقبا و یادگیری از آن ها
۵٫ افزایش ترافیک ورودی برای سایت
۶٫ اثرگذاری رو سئو و بهبود رتبه در موتورهای جستجو
۷٫ دریافت اطلاعات مخاطبان و فالوئرها
۸٫ افزایش وفاداری مشتریان
۹٫ رفتار شناسی مشتری
۱۰٫ راه اندازی امور مشتریان و پشتیبانی

جمع بندی

در بازاریابی اینترنتی شما میتوانید با صرف هزینه های اندک، تبلیغات خود را اجرا و محصول خود را معرفی کنید. همچنین می توانید مراحل مختلف کسب و کار خود را زیر نظر داشته باشید، بررسی کنید و در هر مرحله آن را تغییر دهید تا به نتیجه ی دلخواه خود دست یابید. پس میتوانید با راه اندازی کسب و کاری هدفمند سهم بزرگی از تبلیغات را به خود اختصاص دهید. همچنین با هزینه ای به مراتب کمتر از چاپ و پخش تراکت و انواع بروشورها، به نتایج بزرگی دست یابید.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.