گوگل پنگوئن

 الگوریتم پنگوئن، برای مقابله با خرید بک لینک و جلوگیری از تکنیک های سئو سیاه توسط گوگل معرفی شد. گوگل به کمک این الگوریتم باعث بهبودی رتبه سایت ها و پایین آوردن رتبه بعضی از سایت ها که سئوی نامتعارف انجام می دادند، شد.

 در سال ۲۰۱۲ این الگوریتم ضد اسپم یا همان پنگوئن توسط گوگل معرفی شد. این الگوریتم به هدف مبارزه با لینک سازی های نامتعارف و اسپم کمک می کرد.

Matt Cutts  که در آن زمان رئیس تیم وب اسپم گوگل بود، با توییتی الگوریتم وب اسپم به طور رسمی معرفی کرد. این الگوریتم پنگوئن نام گذاری شد اما هیچ دلیل رسمی و منطقی ای از سمت گوگل ارائه نشد که این نام را توجیه کند.

 قبل از معرفی الگوریتم پنگوئن، حجم لینک ها و پیوند ها نقش را در تعیین امتیاز یک صفحه وب هنگام خزیدن ، فهرست شدن و تجزیه و تحلیل توسط Google داشت. این یعنی امکان بالا آمدن رتبه صفحاتی با محتوای کم کیفیت و غیر ارگانیک وجود داشت.

الگوریتم پنگوئن چیست؟

گوگل پنگوئن
گوگل پنگوئن

پنگوئن پاسخ گوگل به دستکاری نتایج جستجو و رتبه بندی از طریق تکنیک های کلاه سیاه بود. الگوریتم پنگوئن راهی است که از روش های غیر طبیعی مانند لینک سازی اسپم برای کسب رتبه بالا جلوگیری شود. پنگوئن با مراجعه به صفحات در فاصله های زمانی متفاوت، با بررسی و تحلیل، سایت هایی که از روش های نامتعارف یا غیر طبیعی استفاده می کنند را شناسایی و تنزل رتبه می دهد.

قبل از معرفی الگوریتم پنگوئن، تعداد لینک ها نقش مهم تری را در امتیازدهی به وبسایت ها داشتند. به عبارت دیگر پیش از معرفی الگوریتم پنگوئن، به وبسایت هایی که تعداد لینک بیشتری داشتند، توجه بیشتری می کردند و بدون توجه به کیفیت محتوای وب سایت آن رتبه خوبی داده می شد.

وظیفه الگوریتم پنگوئن

مبارزه ی گوگل با کیفیت پایین محتوا با الگوریتم پاندا آغاز شد؛ در واقع الگوریتم پنگوئن جهت انضمام برای مبارزه در این جنگ بود. Matt Cutts، در کنفرانس SMX Advanced 2012 گفت: این نوع الگوریتم ها برای مقابله با محتوای بی کیفیت طراحی شده اند، این مقابله با الگوریتم پاندا شروع شد. اما متوجه این شدیم که هنوز تعداد زیادی صفحات اسپم وجود دارد و پنگوئن برای مقابله با آن طراحی شده است.

مت کاتس
مت کاتس

پنگوئن با تجزیه و تحلیل انواع لینک هایی که از وب سایت ها به دست می آورند، تلاش می کند تا اطمینان حاصل کند که لینک ها طبیعی، معتبر و مرتبط هستند. پنگوئن فقط لینک های ورودی یک سایت را بررسی می کند.

هدف این الگوریتم، کاهش تاثیرگذاری روش‌های سئو کلاه سیاه و کنترل اوضاع بود. با درک فرآیند دریافت لینک ها، پنگوئن وبسایت هایی که لینک های طبیعی و معتبر دارند را ارتقاء رتبه می دهد و وبسایت هایی که لینک های اسپم و ساختگی دارند را از رتبه‌های بالا به قعر نتایج می کشاند.

مبارزه با تکرار کلمه کلیدی

بمباران کلمات کلیدی
بمباران کلمات کلیدی

هدف اصلی الگوریتم پنگوئن بررسی سلامت لینک سازی سایت ها بوده است ولی یکی از وظایف جانبی آن مبارزه با تکرار کلمات کلیدی (keyword stuffing) است. پیشتر برای آن که کسب جایگاه مناسب در نتایج گوگل کافی بود تا عبارت مورد نظر خود را با  یک درصد معین درون محتوای خود تکرار کنیم.

توجه بیش از ‌اندازه متخصصینِ سئو به این مورد موجب شد تا گوگل تکرار یا بمباران کلمه کلیدی به عنوان یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه بشناسد. الگوریتم پنگوئن صفحاتی را که از بمباران کلیدی استفاده کرده اند، شناسایی و با جریمه کردن آن ها موجب می شود که جایگاه مناسبی در صفحه نتایج جستجوی گوگل کسب نکنند.

بروز رسانی های الگوریتم پنگوئن

اجرای الگوریتم پنگوئن برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ باعث تغییرات اساسی در نتایج جستجو شد. گوگل پنگوئن به صورت مستقیم در ۳ درصد از نتایج، طبق آمار رسمی، تاثیر داشت. تغییرات الگوریتم پنگوئن مرحله به مرحله بود و با بروز‌رسانی های بعدی تاثیر این الگوریتم یشتر شد. یکی دیگر از مهم ترین بروز رسانی‌ ها در ماه مه ۲۰۱۳ بود؛ با این بروزرسانی تاثیر پنگوئن ۲ تا ۳ درصد بیشتر شد.

برای این الگوریتم بروز‌رسانی های مهمی منتشر شد. تغییرات و بهبود های زیادی در آن شکل گرفت. بسیاری از بروزرسانی ها، معرفی نشدند و فقط تعداد کمی معرفی شدند.

آپدیت پنگوئن
آپدیت پنگوئن

تـاریخچه بروزرسانی های الگوریتم پنگوئن

معرفی الگوریتم  v1.1 (2012/3/26)

با انتشار پنگوئن v1.1 وبسایت هایی که به سرعت لینک های اسپم را حذف کرده بودند، بخشیده شدند اما بسیاری از وبسایت هایی که در مرحله اول انتشار تحت تاثیر بودند به دام افتادند.

پنگوئن v1.2 (2012/10/5)

این بروزرسانی نتایج جستجو در زبان های دیگر را تحت تاثیر قرار داد. تا قبل از این بروزرسانی تنها سایت هایی که به انگلیسی زبان بودند با پنگوئن دستو پنجه نرم می کردند.

پنگوئن v2.0 (2013/5/22)

این بروزرسانی الگوریتم را ترمیم و بهبود بخشید و نحوه اثرگذاری در نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار داد.

بعد از این بروزرسانی، ۳ تا ۲ درصد از نتایج متاثر شدند و گوگل پایش را فراتر گذاشت تا از صفحه اصلی و دسته بندی های مهم وبسایت ها پیشتر برود و همه صفحات را برای پیدا کردن لینک سازی اسپم بررسی کند.

پنگوئن v2.1 (2013/10/4)

پس از بروز‌رسانی نسخه v2.0 گوگل نیاز به تصحیح در این الگوریتم را مشاهده کرد. بروزرسانی v2.1 بر ۱ درصد نتایج تاثیر گذاشت.

پنگوئن v3.0 (2014/10/17)

بروزرسانی v3.0 تغییراتی را در بانک اطلاعاتی گوگل و الگوریتم پنگوئن ایجاد کرد. از این تغییرات به عنوان تغییراتی گسترده یاد شده است، اما تغییری در هسته الگوریتم انجام نشد.

گوگل بسیاری از وبسایت هایی که نسبت به جبران اشتباهات خود اقدام کرده بودند را بخشید و رتبه های آن ها را بازگرداند. طبق روال وبسایت هایی که از پنگوئن در امان مانده بودند به علت استفاده از روش های سئو کلاه سیاه گرفتار پنگوئن شدند.

خط زمانی بروزرسانی پنگوئن
خط زمانی بروزرسانی پنگوئن

پنگوئن v4.0 (2016/9/23)

۲ سال بعد از بروز‌رسانی v3.0 الگوریتم پنگوئن، آخرین بروزرسانی این الگوریتم عرضه شد. با عرضه این بروز‌رسانی الگوریتم پنگوئن به هسته اصلی گوگل اضافه شد. شاید فکر کنید که با اضافه شدن این الگوریتم به هسته گوگل، شرح وظایف آن تغییر کرده است، نه؛ در اصل با این اتفاق می توان دریافت که نگاه گوگل نسبت به این الگوریتم تغییر کرده است.

با تغییراتی که در v4.0 پنگوئن صورت گرفت، نظر گوگل در مورد سایت های خاطی و اسپم کننده تغییر کرد. بعد از این بروزرسانی  بی اثر کردن لینک های کم اعتبار و بی اعتبار در دستور کار قرار گرفت و تا حد ممکن از مجازات این وبسایت ها خودداری می‌ شود.

بعد از سپتامبر ۲۰۱۶ بروزرسانی رسمی برای پنگوئن اعلام نشد. با تغییرات اساسی در الگوریتم گوگل دیگر نیازی به آپدیت های مقطعی نبوده و نتایج جستجو به صورت آنی بررسی و عرضه می شوند.

آیا بازگشت رتبه سایت امکان پذیر است؟

رتبه پایین سایت
رتبه پایین سایت

در برخی موارد حتی بعد از پاکسازی لینک های اسپم، باز هم دچار بازگشت رتبه نشدند. عوامل زیادی در این امر دخیل است، مثل:

  • ترافیک و رتبه‌ی به دست آمده از طریق بک لینک های مشکوک است و نامعتبر باشد.
  • بعد از حذف کردن لینک های سابق تلاشی برای کسب لینک‌ های طبیعی و با ارزش نشود.
  • هیچ بک لینک منفی و اشتباهی حذف نشود یا این که لینک های اسپم به مقدار کافی حذف نشده باشند.
  • مشکل کاملا از لینک های اسپم نباشد.

اگر گوگل شما را بخشید، نباید انتظار برگشت به جایگاه قبلی خود را داشته باشید؛ گوگل به آرامی شروع به افزایش رتبه شما می کند. این امکان وجود دارد که شما با خرید لینک های مشکوک جایگاه بالایی بدست آورده باشید؛ بعد از جریمه گوگل و در نهایت بخشش گوگل نباید دوباره انتظار کسب رتبه های بالاتر را داشته باشید.

از مشکلات به وجود آمده برای وب سایت ها می توان به مشکل ارزش گذاری لینک ها اشاره کرد. به همین دلیل صاحب وب سایت مجبور می شد تمام لینک های خود را بی ثمر کند. نتیجه این عدم ارزش گذاری حذف لینک های با ارزشی هستند که به جایگاه سایت کمک می کنند.

اشتباهات رایج

در علم سئو همیشه فرضیات زیادی مطرح می شود، همین موضوع باعث مطرح شدن اشتباهات زیادی در مورد الگوریتم های گوگل می شود.

چند مورد از اشتباهات رایج درباره الگوریتم پنگوئن:

  1. یکی از بزرگترین اشتباهات، یاد کردن از الگوریتم پنگوئن با عنوان جریمه پنگوئن است، پنگوئن یک جریمه کننده نیست. بلکه پنگوئن بخشی از هسته اصلی گوگل است.
  1. الگوریتم پنگوئن
    الگوریتم پنگوئن

    اشتباه رایج دیگر تصور این است که گوگل در صورتی که شما را جریمه کند، به شما اطلاع می دهد. گوگل سرچ کنسول تنها راه ارتباطی ما با گوگل است و هیچ اطلاعاتی در مورد علت افت رتبه به دلیل اعمال الگوریتم پنگوئن نمی دهد.

 

  1. روش های بسیاری برای بی اثر کردن لینک های بی کیفیت و مخرب وجود دارد، اما باید بدانید که مورد بخشش گوگل قرار گرفتن، نیازمند هزینه و زمان زیادی است.

توجه به نسبت لینک های خوب به لینک های اسپم حائز اهمیت است.

تمام توجه خود را به سمت حذف لینک های مخرب ندهید بلکه در کنار حذف لینک های اسپم، سعی در کسب لینک های با کیفیت کنید. با این کار می توانید به بازگشت جایگاه خود کمک شایانی بکنید.

 

  1. با اینکه رهایی از جریمه الگوریتم پنگوئن کاری است که با زمان و هزینه میسر می شود اما در صورت داشتن عملکردی خوب می‌توانید مورد بخشودگی گوگل قرار بگیرید.

ابزار Disavow در پنل گوگل سرچ کنسول یکی از بهترین راه های بی اثر کردن لینک های مخرب است.

 

اگر شما تجربه ای از این الگوریتم گوگل دارید، لطفا در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.