بهینه سازی سایت (سئو seo)

 

بهینه سازی سایت نیازمند صرف زمان و فعالیت دائمی و مستمر است. اولین گام در سئو (seo) یا بهینه سازی سایت، تحلیل و بررسی کلمات کلیدی و آنالیز رقبا است. سئو کردن سایت با استفاده از اعمالی نظیر تکنیک هایی برنامه نویسی، تولید محتوای بهینه شده، ایجاد بک لینک های معتبر و … انجام می شود تا ترافیک سایت افزایش یابد.

 

بهینه سازی سایت چیست؟

بهینه سازی سایت چیست
بهینه سازی سایت چیست

سئو از کلمه SEO که مخفف شده عبارت Search Engine Optimization، به معنای انجام فرآیند هایی که باعث شود سایت شما نتایج بهتری را در گوگل و سایر موتورهای جستجو کسب کند، بدست آمده است. بهینه سازی سایت، دو بخش سئو داخلی و خارجی دارد. بهینه سازی داخلی بیشتر در این مبحث کاربرد دارد. از عوامل داخلی سایت برای سئو می توان مواردی شامل کد نویسی، سرعت لود شدن، ساختار صفحات، نحوه طراحی قالب، نحوه قرار گرفتن محتوا در صفحه کد نویسی، سرعت بارگذاری، ساختار صفحات، نحوه طراحی قالب، نحوه قرار گرفتن محتوا در صفحه، محتوای سایت و … را یاد کرد. متخصصان سئو نمی توانند به تنهایی برای افزایش رتبه سایت شما کاری بکنند بلکه شما برای افزایش رتبه سایت باید یک سایت بهینه شده، همراه با محتوای مناسب داشته باشید.

سئو کردن سایت را می توان به چک لیست پایین خلاصه کرد:

  1. از بین بردن مشکلات کدنویسی
  2. از بین بردن ایرادات قالب سایت و تعریف پارامترهای مناسب
  3. بدست آوردن کلمات کلیدی مناسب در زمینه کاری شما
  4. تولید محتوای مناسب
  5. بهبود تجربه کاربری بر روی سایت

در نتیجه بهینه سازی، تمام سایت را در بر می گیرد و باعث می شود سایت شما نتیجه بهتری کسب کند.

 

مزیت بهینه سازی سایت (SEO) چیست؟

مزیت بهینه سازی سایت (SEO)
مزیت بهینه سازی سایت (SEO)

بیش از ۸۰% درصد بازدید های سایت ها از طریق موتور های جستجو هدایت می شوند؛ همین امر موجب جلب توجه صاحبان وب سایت ها برای جذب مخاطب از این طریق شده است. مهم ترین هدف سئو (SEO) ساخت استراتژی برای هدایت هدفمند بازدید کننده به سایت است. شما می توانید با استفاده از تکنیک های بهینه سازی بازدیدکنندگان را به سمت سایت خود هدایت کنید و درصد چشمگیری از این افراد را به مشتری تبدیل کنید و کسب درآمد کنید. سرمایه گذاری در بهینه سازی سایت، سود بسیار خوبی دارد؛ طوری که می توان گفت هیچ سرمایه گذاری ای در این اندازه پرسود نیست.

از نکات مهم بهینه سازی سایت، می توان به این اشاره کرد که شما بدون پرداخت هزینه های بالا می توانید چنین کاری را انجام دهید و در زمینه بهینه سازی سایت خود سرمایه گذاری کنید، این سرمایه گذاری سود دهی قابل توجهی نسبت به سایر روش های بازاریابی اینترنتی و سنتی خواهد داشت، اشاره کرد. پس با این تفاسیر  برای توسعه کسب و کار این اولین حرکت است.

 

هدف از بهینه سازی سایت چیست؟

هدف بهینه سازی سایت (SEO)
هدف بهینه سازی سایت (SEO)

افزایش درآمد را می توان مهم ترین علت سئو کردن سایت دانست. با استفاده از سئو وب سایت ها جایگاه اینترنتی خود را بهبود می بخشند و رتبه های بالاتری در نتایج کسب می کنند؛ در نتیجه با قرار گرفتن در جایگاه بهتر نسبت به رقیبان می توانند کاربران بیشتری را به سمت سایت خود هدایت کنند.

به صورت کلی اهداف سئو را می توان به موارد زیر خلاصه کرد:

  1. افزایش ترافیک وب سایت
  2. برند سازی اینترنتی
  3. گسترش نام برند
  4. افزایش فروش
  5. بهبود رتبه سایت

 

چرا اصول سئو مهم است؟

سایتی که بهینه نشده باشد تقریبا هیچ کاربردی ندارد و تنها بازدید کننده آن خودتان خواهید بود. برای کسب مخاطب برای محتوای خود باید اصول سئو را به کار بگیرید تا کاربران سایت خود را افزایش بدهید. با اینکه گوگل دائماً در حال آپدیت و بروزرسانی الگوریتم های خود است اما اصول سئو مواردی تقریبا یکسان هستند. متخصصان سئو هم سعی در این دارند که با مطالعه و جستجو خود را همگام با گوگل و سایت را بهینه شده نگه دارند تا هرچه بیشتر بتوانند به رتبه های بهتر نزدیک بشوند. استفاده از اصول حقیقی سئو و دامن نزدن به شایعات بهترین راه برای افزایش رتبه سایت است.

 

سئو برای همه مناسب است؟

برخی از صاحبان کسب و کارها تصوری غلط در سر دارند به این عنوان که سئو حرفه ای فقط برای صنایع بزرگ است؛ اما حقیقت این است که بهینه سازی سایت و بزرگی یا کوچکی شرکت ارتباطی باهم ندارند، بلکه شدت انگیزه های پیشرفت، استراتژی و بازاریابی مهم ترین مسائل هستند.

 

ارتباط جستجوی ارگانیک با بهینه سازی سایت

جستجوی ارگانیک و بهینه سازی سایت
جستجوی ارگانیک و بهینه سازی سایت

بخش بزرگی از عملکرد وب سایت‌ها، جستجوی ارگانیک سایت است. جستجوی ارگانیک نرخ تبدیل (conversion) یا مشارکت کاربران را بالا می برد. سئو ماهرانه و بی عیب، سایت شما را در لیست منابع قابل اطمینان و بهینه گوگل قرار خواهد داد.

 

سئو باعث کسب اطمینان و اعتبار (credibility) می شود.

هدف نهایی بهینه سازی سایت، داشتن دامنه قوی، طراحی زیبا و بدون نقص است که حس خوبی را منتقل کند و از طریق جستجو به راحتی قابل دستیابی باشد. گوگل معیار ها و الگوریتم های خاصی برای امتیاز دهی به سایت ها دارد، مثل: بک لینک های معتبر، روش‌های machine learning بهینه کردن صفحات داخلی سایت و محتوا.

فراموش نکنید که تلاش، صبوری و تعهد و تضمین کیفیت لازمه های ساخت برند قابل اعتماد هستند. از آن جا که مردم معمولا به یک محصول اعتماد ندارند، بنابراین حرکت موازی خدمات سئو حرفه ای و ارتقای کیفیت محصول اهمیت بالایی دارد.

 

سئوی Local (محلی)

سئو محلی برای بهینه سازی سایت
سئو محلی برای بهینه سازی سایت

سئو محلی یعنی بهینه سازی سایت برای منطقه ای خاص از شهر، کشور، شهرستان است، طوری که ساکنان محلی بتوانند دسترسی راحت تری به شما داشته باشند؛ در نتیجه شما در جلب اعتماد کاربران می توانید موفق تر عمل کنید.

 

سئو دائما بروز می شود.

تکنیک های سئو همواره ثابت نیستند و ممکن است که در طول زمان از چیزهایی زیادی تاثیر بپذرند و بر روی برخی مسائل تاثیر بگذارند. گوگل قواعد سئو را به صورت مستمر تغییر می‌دهد؛ پس از نظارت مستمر برای رقابت موثر غافل نشوید. اگر غفلت و جا ماندن از این چرخه های بروزرسانی گوگل دامن گیر شما شود، ممکن است جایگاه خوبی که در گوگل داشتید را از دست بدهید.

 

بهینه سازی سایت به نسبت ارزان است.

اگر بخواهیم بگوییم بهینه سازی سایت ارزان است، دروغ است، اما جوابگویی بلندمدت سئو، بهینه سازی سایت را به  یک سرمایه گذاری بلند مدت با سود بالا بدل کرده است؛ نه یک هزینه اضافی. به تعبیری دیگر بهینه سازی سایت هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای پیشرفت است.

 

سئو، یک برنامه بلند مدت است.

سئو همان ابتدا تاثیر خودش را در ظرف کمتر از یک سال می گذارد اما با پیشرفت و رشد بازار، باید تغییرات بازار را دائما رصد کنید تا از غافله بهینه ماندن عقب نمانید. بهبود وضعیت کسب و کار شما در بازار به صرف بیشتر زمان و دقت برای بهینه شدن سایت بستگی دارد.

 

SEO قابل‌ سنجش است.

سنجش سئو برای بهینه سازی سایت
سنجش سئو برای بهینه سازی سایت

با استفاده از ابزار های مختلفی که استفاده از اغلب آن ها رایگان است، مانند گوگل سرچ کنسول، می توان خدمات سئو را سنجش کرد. هیچ ابزاری وجود ندارد که با اطمینان اعلام کند که کلمات کلیدی یا اصلاح تجربه کاربری در افزایش نرخ کلیک سایت شما نقش بیشتری داشته است. در صورت کشف ارتباط عوامل مختلف در زمینه بهینه سازی سایت می توانید از ارزش این تحلیل ها برای بهینه سازی استفاده کنید.

 

صفحه اول نتایج جستجو گوگل نیستید؟ سایت را بهینه کنید.

مطالعات نشان می‌ دهند نزدیک ۴۰ درصد نرخ کلیک، به سه نتیجه اول صفحه جستجو گوگل خلاصه می شوند و ۳۰ درصد مابقی متعلق به سایر پیشنهادات گوگل در صفحات اول و دوم مربوط است. پس اگر در نتایج صفحه اول گوگل نیستید، باید به دنبال راه حلی برای سایتتان بگردید.

 

انواع بهینه سازی سایت از نظر نوع فعالیت و کارکرد

  1. سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)

سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)
سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)

سئو کلاه سیاه، با استفاده از تکنیک ها و روش های غیر اصولی و غیر متعارف موجب بهبود رتبه سایت در کوتاه مدت می شود. سئو کلاه سیاه قوانین گوگل و سایر موتورهای جستجو را زیر پا می گذارد تا به رتبه های بالاتر برسد و به نوعی موتور جستجو را فریب دهد. در سئوی کلاه سیاه نتیجه ای عالی در زمان بسیار کم حاصل می شود اما به هیچ وجه نمیتواند پایداری رتبه شما تضمین کند؛ این نوع بهینه کردن سایت همانطور که گفته شد هر لحظه امکان جریمه شدن سایت، توسط گوگل را دارد.

 

  1. سئو کلاه سفید (White Hat SEO)

سئو کلاه سفید (White Hat SEO)
سئو کلاه سفید (White Hat SEO)

سئو کلاه سفید با استفاده از تکنیک های متعارف و مطابق با استانداردهای گوگل، به بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو کمک خواهد کرد. شاید نتیجه گرفتن در بهینه سازی سفید از نظر زمان طولانی باشد اما نتایجی پایدار و ماندگار است. در گروه تبلیغاتی ایده پردازان راویس، متخصصان همگی از روش های بهینه سازی سفید کمک می گیرند که ریسک از دست رفتن رتبه برای سایت شما وجود نداشته باشد.

 

  1. سئو کلاه خاکستری(Gray Hat SEO)

سئو کلاه خاکستری(Gray Hat SEO)
سئو کلاه خاکستری(Gray Hat SEO)

سئو کلاه خاکستری را تقریبا می توان، میانگین سئو کلاه سیاه و کلاه سفید دانست. تکنیک های بهینه سازی خاکستری با بهینه سازی کلاه سیاه هم راستا هستند. سئو کلاه خاکستری یعنی استفاده از تکنیک های کلاه سیاه به حدکافی و بدون جریمه شدن توسط گوگل. هدف از استفاده از این تکنیک ها، دست یابی به رتبه بالا در مدت زمان کوتاه است.

 

کلید های موفقیت در بهینه سازی سایت

 

  • سئو تکنیکال

بهینه سازی تکنیکال بیشتر بر روی استاندارد بودن قالب سایت و راحتی ایندکس صفحات سایت برای موتورهای جستجو تمرکز دارد. سئوی تکنیکال خزنده‌ های موتورهای جستجو را آگاه می کند که وب‌سایت موثری دارید و تلاش شما بر این است که بهترین تعامل را با مخاطب خود داشته باشید.

 

  • سئو داخلی

به مجموعه تکنیک هایی از قبیل شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز محتوای رقبا، داشتن استراتژی محتوا، تولید محتوای سئو شده، دسته بندی صحیح صفحات، لینک سازی داخلی و … سئو داخلی (On page) می گویند. اصلی ترین بخش بهینه سازی، سئو داخلی است. سئو داخلی (on page seo) همانطور که از نامش پیداست در داخل سایت بکار می رود تا در کنار افزایش مخاطب در جستجوها راحت تر یافت شوید.

 

  • سئو خارجی

استفاده از تکنیک های سئو تکنیکال و  داخلی می توانید سایت را به صفحه اول نتایج گوگل برسانید اما جایگاه نخست گوگل و رقابت با سایت های قدیمی تر نیازمند لینک سازی خارجی هدفمند است. گرفتن لینک به وب سایت، بخش مهمی از هر استراتژی مناسب seo است. بهینه سازی خارجی  (OFF Page SEO) در خارج از سایت بکار گرفته می‌شود. به طور خلاصه بهینه سازی خارجی سایت را می توان فعالیت در شبکه های اجتماعی، انجمن ها، خرید بک لینک به صورت رپورتاژ آگهی و مواردی از این قبیل تعریف کرد.

 

سئو سایت چقدر زمان می‌برد؟

مدت بهینه سازی سایت
مدت بهینه سازی سایت

ممکن است سایتتان را بر اساس اصول seo طراحی کرده باشید و خدمات سئو سایت حرفه ای زودتر نتیجه بدهد؛ اما افزایش رتبه در گوگل برای سایت ها، حداقل زمانی قریب به ۶ ماه نیاز دارد. نتایج گوگل به صورت آنی و لحظه‌ای تغییر می‌کنند، پس تحلیل رقبا اهمیتی حیاتی دارد.

 

آیا می توانیم خودمان سایتمان را سئو کنیم؟

با توجه به مطالب بالا که مطالعه کردید احتمالا متوجه شدید که بهینه سازی سایت به هیچ وجه کار یک فرد آماتور نیست. یک تیم سئو کار حرفه ای و با تجربه که با ابزارهای مختلف آشنایی داشته باشد، می تواند یک استراتژی برای سئو سایت تدوین کند. پیچ و خم ها و ریزه کاری های گوگل در طول زمان شناخته می شوند. سئو سایت اصلا کار آسانی نیست، به خصوص امروزه که گوگل از هوش مصنوعی و الکوریتم های قدرتمند برای رتبه دادن به سایت ها استفاده می کند.

 

گروه تبلیغاتی ایده پردازان راویس سال هاست فعالیت خود را در زمینه تبلیغات همه جانبه و به صورت ویژه برای مراکز پزشکی و درمانی (مطب، کلینیک و …) آغاز نموده و در این راه به تجارب و موفقیت های ارزشمندی دست یافته است.

  • کسب بهترین نتایج در اینترنت مارکتینگ و حضور موفق در سرچ گوگل
  • طراحی وب سایت با بالاترین کیفیت و پایین ترین قیمت ممکن، (مطابق با بیزینس مربوطه، مطابق با سلیقه متقاضی) و جلب رضایت مشتریان.
  • پشتیبانی همه جانبه و بلند مدت سایت ها (تولید محتوا و ارسال پیام)، کار موثر و مفید در زمینه سئو و بهینه سازی سایت های اینترنتی
  • راه اندازی پیج اینستاگرام دربالاترین سطح
  • مدیریت و پشتیبانی پیج اینستاگرام (تولید محتوا و ارسال پیام)، استفاده از روش های نوین برای کسب جایگاه مناسب درسرچ اینستاگرام

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.