نرخ تبدیل چیست

نرخ تبدیل، به درصدی از کاربران سایت شما اطلاق می شود که در راستای هدف سایت شما گام برمیدارند. منظور از هدف سایت، همان هدفی است که شما بخاطر آن سایت راه اندازی کرده اید. در ادامه به بررسی کامل مقوله ی آن می پردازیم، با ما همراه باشید.

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست؟

شاید روزانه تعداد بسیاری کاربر از سایت شما بازدید کنند؛ اما تنها تعدادی از آن ها به اهداف سایت شما کمک میکنند. این درصد از بازدیدکنندگان سایت شما، که به هدف سایت شما کمک می کنند را نرخ تبدیل سایت می نامند. اهداف سایت شما میتواند هر چیزی اعم از خرید محصول، ثبت نام در سایت، کامنت گذاری، دانلود فایل، تماس با شما، تعامل با سایت و… باشد.

تصور کنید شما صاحب یک سایت با بازدید ۲۰,۰۰۰ نفر هستید و هدف سایت شما خرید محصول توسط کاربران است. حال فرض کنید از میان این کاربران ۵۰۰ نفر، محصولات شما را خریداری کرده اند. با این حساب، نرخ تبدیل سایت شما ۲٫۵% است.

ابزارهای مناسب جهت آنالیز نرخ تبدیل

با این وجود که نرخ تبدیل به تنهایی نمیتواند موفقیت سایت شما را تضمین کند؛ اما با تلاش برای بهینه سازی آن میتوانید قدم مثبتی در راستای بهینه سازی سایت خود بردارید.

بدین صورت شما میتوانید از ابزارهای متنوعی که در زمینه آنالیز آن وجود دارند، جهت ردیابی عملکرد آن استفاده نمایید. اگر میخواهید از بهترین ابزار موجود استفاده کنید، پیشنهاد ما گوگل آنالیتیکس است.

روش های بهینه سازی نرخ تبدیل

کلمه ی CRO مخفف Conversion Rate Optimization یا همان بهینه سازی نرخ تبدیل است. که یکی از فاکتورهای مهمی است که میتوانید از آن در جهت موفقیت سایت خود بهره ببرید. در ادامه روش های بهینه سازی آن را به شما معرفی کنیم.

۱٫ انجام تست A/B

انجام تست A/B
انجام تست A/B

اولین و آسان ترین روش جهت بهینه سازی نرخ تبدیل یا همان CRO انجام تست A/B است. تست A/B به این صورت است که شما دو مدل گوناگون از یک صفحه را با شرایط یکسان طراحی میکنید، یعنی تقسیم مساوی کاربران میان دو صفحه. سپس با توجه به عملکرد کاربران و بررسی فاکتورها می توانید مشخص کنید که کدام یک بهینه تر است. منظور از این فاکتورها Dwell Time ،CTR ،Bounce Rate ،Impression هستند.

یکی از ابزار هایی که میتوانیم برای انجام تست A/B معرفی نماییم، A/B Testing VWO است.

۲٫ ایجاد لندینگ پیج اختصاصی

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که برای افزایش فروش و جذب کاربر از تبلیغات استفاده می کنید؛ ایجاد لندینگ پیج اختصاصی برای کاربرانی که از این طریق وارد سایت شما میشوند، موجب افزایش نرخ تبدیل سایت شما خواهد شد.

برخی افراد به اشتباه از صفحه اصلی سایت خود برای تبلیغات استفاده میکنند. درصورتی که می بایست یک صفحه را به صورت اختصاصی به عنوان لندینگ پیج برای کاربرانی که از طریق تبلیغات وارد سایت شما میشوند، طراحی کنید.

فرم های طولانی برای کاربران خسته کننده هستند. پس تلاش کنید تا جای ممکن از فرم های کوتاه استفاده نمایید و موارد اضافی در فرم را حذف کنید و از به کارگیری موارد اضافی در فرم ها جدا بپرهیزید. هرچه فرم ها کوتاه تر باشند برای کاربران جذب کننده تر خواهند بود.

۳٫ طراحی ریسپانسیو سایت

ریسپانسیو بودن طراحی سایت تاثیر به سزایی در نرخ تبدیل دارد. اگر سایت شما برای تمامی نمایشگرها از جمله کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و موبایل ریسپانسیو باشد؛ قاعدتا کاربران با وسایل ارتباطی مختلف، راحت تر با سایت شما کار میکنند و تصویر بهتری از سایت دریافت میکنند. بنابراین نرخ تبدیل بهتری را دریافت خواهید کرد.

⇐مزایای سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا چیست؟

۴٫ تغییر موارد مهم در CRO

تغییر موارد مهم در CRO
تغییر موارد مهم در CRO

همانطور که در بخش تست A/B گفتیم، فاکتورهای متعددی برای بررسی وجود دارند. که شما میتوانید پس از ایجاد تغییر به آنالیز آن ها بپردازید. اما در این بخش قصد داریم به مهم ترین موارد در بهینه سازی نرخ تبدیل اشاره نماییم:

دکمه های CTA

اگر دکمه های CTA جذابی طراحی نکرده باشید، چگونه توقع دارید کاربران به سمت کلیک بر روی آن جذب شوند؟ پس درصورتی که دکمه های فراخوان یا CTA مناسب و جذب کننده ای ندارید، حتما آنها را تغییر دهید تا نتیجه حاصل از وجود دکمه های جذاب را مشاهده نمایید.

استفاده از عنوان های جذاب

حتما عنوان های موجود در سایت خود را مدنظر داشته باشید. این عنوان ها باید به صورت منظم بررسی و در صورت لزوم تغییر داده شوند. شما میتوانید تست A/B را با تغییر عنوان نیز انجام دهید و نتیجه ها را بررسی کنید.

اولین مورد از محتوا که توجه کاربر را جلب میکند، عنوان ها هستند. اگر عنوان های شما جذاب نباشند، به احتمال بسیار زیاد کاربر از خواندن مطلب ممانعت میکند.

⇐جستجوی صفر کلیک چیست؟

تخفیف ها و پیشنهادات

همانطور که میدانید تخفیف ها و پیشنهادات موجود در سایت، یکی از مهم ترین موارد جذب کننده ی کاربر هستند. البته پیشنهادات و تخفیف های گوناگون تاثیر متفاوتی نیز در برخورد کاربر دارند. بنابراین می توانید با تغییر این موارد و بررسی رفتار کاربران، بهترین آن ها را ارائه دهید.

۵٫ حذف مشکلات موجود در صفحه لندینگ

شما باید دائما در حال بررسی صفحه فرود سایت خود باشید؛ که در صورت وجود مشکل، آن را بررسی و رفع کنید. از آنجایی که اغلب کاربران جدید، از طریق صفحه لندینگ با سایت شما ارتباط می گیرند، بنابراین باید به مشکلات این صفحه توجه نمایید و آن ها را رفع کنید تا نرخ تبدیل سایت خود را افزایش دهید.

۶٫ بهبود طراحی UI و UX سایت

طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) را از یاد نبرید. اگر سایت شما رابط کاربری ساده ای داشته باشد، کاربر راحت تر با سایت ارتباط برقرار میکند. که این امر موجب تعامل بیشتر او با سایت می شود. همچنین تجربه کاربری یکی از فاکتورهای مهم گوگل است که با طراحی درست و مورد پسند کاربر میتوان رتبه بهتری در نتایج جستجو دریافت نمود.

همانطور که متوجه شدید، طراحی درست UI و UX موجب جذب بیشتر کاربر و در نهایت افزایش نرخ تبدیل سایت شما میشود.

فرمول محاسبه نرخ تبدیل

فرمول محاسبه آن بسیار آسان است. به این ترتیب که شما باید تعداد تبدیل سایت خود را به تعداد کل بازدیدکنندگان تقسیم نمایید. پس از آن عدد به دست آمده را در ۱۰۰ ضرب نمایید. حاصل این فرمول، نرخ تبدیل یا همان Conversion Rate سایت شما می باشد.

بهترین میزان Conversion Rate

بهترین میزان Conversion Rate
بهترین میزان Conversion Rate

بهترین مقدار نرخ تبدیل در هر کسب و کاری و با توجه به رقبای کاری، متفاوت است. بنابراین نمیتوان مقدار قطعی را به عنوان بهترین میزان Conversion Rate بیان نمود. اما به صورت کلی میتوان گفت میانگین آن بین ۲ تا ۵ درصد است.

بنابراین با توجه به نوع کسب و کار شما و تعداد رقیبانتان در این حوزه، میتوان مشخص کرد که آیا سایت شما از نرخ تبدیل مناسبی برخوردار است یا خیر. اما به طور کلی اگر نرخ پایینی دارید، باید با به کار گیری استراتژی های مناسب، این نرخ را بالاتر ببرید.

شایان ذکر است که نرخ تبدیل به تنهایی نمی تواند بیانگر داشتن یک سایت با مشتریان عالی باشد؛ بلکه تعداد بازدیدکنندگان سایت شما نیز دارای اهمیت است. برای نمونه ممکن است سایتی نرخ تبدیل ۱۰۰% داشته باشد. اما کلا دو نفر بازدیدکننده در روز داشته باشد. پس دیگر نمیتوان به این نرخ تبدیل ۱۰۰% برچسب عالی بودن را زد. بنابراین تعداد بازدیدکنندگان نیز در کنار Conversion Rate اهمیت دارد.

عوامل کاهش نرخ تبدیل

علاوه بر تمامی مواردی که پیش تر گفته شد، عواملی وجود دارند که باعث کاهش نرخ تبدیل سایت شما میشوند. اگر این موارد در سایت شما نیز موجود هستند، باید در راستای حذف یا بهبود آن ها تلاش کنید. از جمله این موارد میتوان به:

  1. کند بودن سرعت بارگذاری سایت
  2. طراحی نامناسب صفحه لندینگ
  3. وجود مشکل در فرآیند پرداخت
  4. عدم استفاده از دکمه های CTA مناسب
  5. وجود غلط املایی یا نگارشی در محتوا
  6. عدم وجود گواهینامه SSL در سایت
  7. پیچیدگی در نحوه کار با سایت
  8. استفاده از فونت و سایز ناخوانا در نوشته ها
  9. افزایش نرخ پرش یا Bounce Rate

تاثیر نرخ تبدیل بر سئو سایت

افزایش نرخ تبدیل در سئو تاثیرات بسیار مثبتی دارد؛ زیرا این فاکتور به عواملی مانند: نرخ پرش، TTFB، CTR و… ارتباط و بستگی دارد و که همه ی این موارد تاثیرات به سزایی در سئوی سایت دارند.

⇐ مطلب تاثیر TTFB بر سئوی سایت را اینجا بخوانید.

پس میتوان گفت که با توجه به عوامل تعیین کننده مقدار نرخ تبدیل، کاهش یا افزایش این مقدار، در سئو سایت تاثیر بسیاری دارد. زیرا هرچه کاربر زمان بیشتری را در سایت سپری کند، احتمال نرخ تبدیل او بیشتر خواهد شد.

سخن پایانی

نرخ تبدیل یکی از فاکتورهای مهم در بازاریابی اینترنتی است که با بهینه سازی آن میتوانید احتمال موفقیت خود را افزایش دهید. بنابراین حتما در سایت خود این فاکتورهای مهم را در نظر بگیرید و در جهت بهینه سازی آن اقدام نمایید.

امیدواریم این مقاله آموزشی برای شما مفید واقع شده باشد و با مفهوم آن به خوبی آشنا شده باشید. درصورت ایجاد هرگونه سوال یا ابهام در مورد این مقاله، میتوانید آن را در بخش دیدگاه بیان کنید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.