اسپم اسکور چیست
امروزه ابزارهای بسیاری جهت بررسی وضعیت سایت وجود دارند، که برحسب محتوا و قالب، لینک سازی و… به سایت شما امتیاز می دهند. این امتیازات حاکی از وضعیت سئو سایت شماست.
یکی از کامل ترین و مهم ترین سایت ها در این زمینه، سایت https://moz.com/ است. که با نشان دادن سیگنال های رتبه گیری مانند قدرت دامین و قدرت صفحه، اسپم اسکور و… شما را از وضعیت کلی سایت و اعتبار آن آگاه می سازد.
در میان این فاکتورهای مهم، متاسفانه Spam Score نسبت به دیگر مقیاس ها نادیده گرفته می شود. در این مقاله سعی داریم بسیاری از فاکتورهایی که ممکن است منجر به پنالتی یا بن شدن سایت شما توسط گوگل شود را بررسی نمائیم.

اسپم اسکور چیست؟

اسپم اسکور معیاریست که با اندازه گرفتن فاکتورهایی که منجر به پنالتی شدن از سوی گوگل میشوند، درصد اسپمی بودن سایت را مشخص میکند. برای نمونه سایت MOZ حدود ۲۷ خصوصیت مشترک بین سایت های پنالتی شده را بررسی نموده و امتیاز خاصی را به سایت شما میدهد.

بخاطر داشته باشید اینکه یک وب سایت درصد Spam Score بالایی دارد، به این معنا نیست که آن سایت اسپمی است. بلکه باید بررسی بیشتری نسبت به کیفیت محتوای آن انجام شود و در جهت کاهش ریسک جریمه شدن اقداماتی را انجام دهند.

Spam Score به صورت درصدی محاسبه شده و به میزان فعالیت های غیر اصولی سئو اشاره دارد، که هرچه کمتر باشد بهتر است.

طبق تجربه بسیاری از سئوکاران، لینک های اسپم معمولاً روی ساب دامین ها ایجاد می شوند. بسیاری از سایت های معتبر در صفحات خود لینک های Spam زیادی دارند، اما طبق بررسی های انجام شده، اسپم اسکورِ ساب دامین، بیشتر از هر چیزی می تواند خطرات احتمالی را به ما نشان دهد.

کاربردهای اسپم اسکور

کاربردهای اسپم اسکور
کاربردهای اسپم اسکور

امتیاز اسپم اسکور سایت شما، نشان دهنده میزان اسپم بودن سایت شما نیست. بلکه در برگیرنده طیف وسیعی از سیگنال های دریافت شده سایت شما از مشکلات محتوا تا لینک های مخرب است.

از آن جایی که این امتیاز نشانگر احتمال جریمه شدن توسط گوگل می باشد، بدون شک مستلزم اقدامات پیشگیرانه و برنامه ریزی شده برای جلوگیری از جریمه شدن می باشد.

مهم ترین کاربرد این امتیاز نشان دادن کیفیت بک لینک های سایت شماست. اگر درصد Spam Score سایت شما بالاست به این معناست که باید از وب سایت های معتبر و با قدرت بالا، بک لینک های با کیفیتی را بگیرید و بک لینک های مخرب قدیمی را Disavow کنید.

تا زمانی که جریمه نشدید و جایگاه های سایت تان در خطر نبود، نیازی نیست اقدامی در جهت حذف لینک ها کنید. برخی سایت های با Spam خیلی بالا که لینک های خروجی بسیاری دارند به سادگی توسط الگوریتم پنگوئن گوگل تشخیص داده می شوند و ارزش خاصی نیز دریافت نمی کنند.

اسپم اسکور توانایی بررسی تمامی لینک ها را ندارد. بنابراین شما میتوانید با فیلترینگ و مرتب سازی این کار را برای Spam Score آسان تر نمایید.

اهمیت Spam Score در سئو سایت

اسپم اسکور یکی از معیارهای مهمی است که باید به آن توجه شود؛ زیرا دو اطلاعات مهم سئو سایت را به شما ارائه می کند:

  1. احتمال اسپم بودن ساب دامین های سایت
  2. احتمال اسپم بودن بک لینک های سایت

هر دو مورد در فرآیند رتبه گیری سایت شما در نتایج گوگل اهمیت بسیاری دارد. از یک سو باید صفحاتی داشته باشید که مشکوک به Spam نباشند و از سوی دیگر بک‌ لینک‌ ها تاثیر بسیاری در رسیدن به رتبه های بالا دارند. ضمن اینکه این امتیاز چارچوبی را در اختیار شما میگذارد که وضعیت اسپم بودن تک تک صفحات را نشان می دهد تا متوجه شوید که کدام صفحه ممکن است از سوی گوگل پنالتی شود.

روش های کاهش اسپم اسکور

روش های کاهش اسپم اسکور
روش های کاهش اسپم اسکور

گاهی ممکن است که سیگنال هایی از سمت سایت شما به گوگل و موتورهای جستجو ارسال شود. همین امر می تواند Spam Score سایت شما را افزایش داده و در نتیجه سایت شما را جریمه کند. با توجه به این موضوع کارشناسان و متخصصان سایتMOZ ، ۲۷ مورد متداول که بیشتر اتفاق افتاده اند را معرفی کرده اند تا به راحتی و با بررسی آن ها بتوانید اسپم اسکور سایت خودتان را کاهش دهید و به بهبود کیفیت آن کمک نمایید. در ادامه به معرفی و توضیح مختصری برای این ۲۷ مورد خواهیم پرداخت.

۱٫ تعداد صفحات

معمولا سایت های اسپم، تعداد صفحات کمی دارند و چنانچه این مورد در سایت شما صدق می کند، سعی کنید با تولید محتوا این مشکل را رفع کنید تا گوگل سایت شما را با سایت اسپم اشتباه نگیرد.

۲٫ پسوند دامنه‌

در هنگام خرید دامنه حتما به این موضوع توجه کنید؛ زیرا برخی از دامنه ها را گوگل به عنوان سایت های اسپم می شناسد و همین امر باعث افزایش Spam Score سایت شما می شود. اگر پسوند دامنه ی شما جزو موارد زیر می باشد و اسپم اسکور بالایی هم دارید، برای تغییر آن اقدام کنید.

work. fit. rest.
ga. cf. buzz.
cc. top. gq.
pl. ml. tk.

۳٫ طول نام دامنه

برای نام دامنه ی خود نامی طولانی انتخاب نکنید. زیرا گوگل شما را با سایت های اسپم اشتباه میگیرد و درصد اسپم اسکور سایت شما را افزایش خواهد داد.

۴٫ وجود اعداد در نام دامنه

خصیصه دیگری که در سایت های Spam یافت می شود، استفاده از اعداد در نام دامنه سایت است. پس تا حد امکان، از اعداد در نام دامنه ی خود استفاده نکنید.

۵٫ فونت نامتعارف

سعی کنید تا حد امکان فونت های معتبر و متداول را به کار بگیرید، زیرا اگر فونت مورد استفاده برای گوگل ناشناخته باشد، شما را Spam تلقی می کند.

۶٫ عدم استفاده از Google Analytics

یک مشخصه دیگر سایت های اسپم این است که از گوگل آنالیتیکس استفاده نمی کنند. اگر شما هم برای سایت تان از گوگل آنالیتیکس استفاده نکنید، از نظر گوگل مشابه آن ها خواهید بود.

۷٫ عدم استفاده از Google Tag Manager

سایت های اسپم هرگز از گوگل تگ منیجر استفاده نمی کنند. پس اگر میخواهید جزو سایت های Spam محسوب نشوید؛ از گوگل تگ منیجراستفاده کنید.

۸٫ تبلیغات دو کلیکی

استفاده از تبلیغات دو کلیکی ویژگی است که معمولا در سایت های اسپم یافت نمی شود و با استفاده از آن می توانید غیر اسپم بودن خود را به گوگل نشان دهید.

۹٫ صفحه تماس با ما

سایت های اسپم اطلاعات تماس و صفحه تماس با ما ندارند. با قرار دادن این ویژگی در سایت خود، به آسانی راه خود را از سایت های اسپم جدا نمایید.

۱۰٫ لینک دادن به لینکدین

تا کنون هیچ کدام از سایت های Spam، به لینکدین لینک نداده است. لینک ندادن به لینکدین، در نظر گوگل یکی از موارد برای اسپم شناخته شدن و افزایش Spam Score است.

۱۱٫ وجود آدرس ایمیل در سایت

سایت های اسپم، آدرس ایمیل در اختیار کاربران قرار نمی دهند.

۱۲٫ استفاده از SSL

SSL به زبان ساده، یعنی داشتن پیشوند Https در ابتدای URL سایت شما که سایت های اسپم از آن استفاده نمی کنند و این مورد سیگنال مثبت و قابل اعتمادی برای گوگل محسوب می شود.

۱۳٫ وجود کلمات کلیدی در تگ متا

استفاده بی جا و غیرضروری از کلمات کلیدی یکی از روش های قدیمی و منسوخ شده ی سئو می باشد. و سایتی که از این روش استفاده کند، توسط گوگل اسپم شناخته خواهد شد.

۱۴٫ وجود تگ کنونیکال Rel=canonical

یک راهکار مؤثر برای حل مشکل محتوای تکراری در وب سایت، استفاده از تگ کنونیکال است. استفاده نامناسب از تگ کنونیکال باعث می شود شما در سئوی سایت تان رقیب خودتان شوید. ضمن اینکه استفاده نادرست از تگ کنونیکال نشانگر اسپم بودن سایت شماست.

۱۵٫ طول تگ H1

عنوان سایت های اسپم، یا بسیار بلند یا بسیار کوتاه می باشد و این امر موجب Spam شناخته شدن سایت خواهد بود.

۱۶٫ طول توضیحات متا

توضیحات متای طولانی یا بسیار کوتاه هم درست مانند عنوان، از دیگر نشانه های اسپم بودن سایت شماست.

۱۷٫ آیکون مرورگر یا Favicon

علاوه بر سایت های Spam، اکثر سایت های غیر اسپم هم از این مورد استفاده نمی کنند. اما به جهت کاهش درصد Spam Score میتوانید به آن توجه کنید.

۱۸٫ طول کلمات کلیدی

صفحات Spam از کلمات کلیدی به عنوان تگ و با طول بالا استفاده می کنند.

۱۹٫ وجود حروف با صدا و بی صدا در نام دامنه

شما میتوانید در دامنه های سایت های اسپم، چندین حروف بی صدا یا با صدا را به صورت متوالی مشاهده نمایید. پس در انتخاب دامنه سایت خود دقت به خرج دهید.

۲۰٫ لینک های خروجی

موردی که در سایت های اسپم اتفاق می‌افتد، تعداد بسیار کم یا بسیار زیاد از لینک های خارجی درون یک صفحه از وب سایت است. اگر این ویژگی را در سایت خود می بینید باید منتظر افزایش اسپم اسکور سایت خود باشید.

۲۱٫ بک لینک های متصل به دامنه

برای سایت های Spam این میزان به صورت قابل توجهی بسیار زیاد یا بسیار کم است.

۲۲٫ لینک‌های خروجی نسبت به محتوا

در یک محتوای کوتاه از سایت های اسپم، چندین لینک خارجی استفاده شده است. پس اگر در محتواهای خود این مورد را انجام می دهید، آن را اصلاح نمایید.

۲۳٫ نامگذاری دامنه

در سایت های اسپم، دامنه هایی با حروف مکرر مشاهده می کنید و گوگل این سایت ها را اسپم تشخیص خواهد داد.

۲۴٫ وجود سمبل ها در نام دامنه

اگر در نام دامنه ی خود علاوه بر اعداد و فونت ناشناخته، از سمبل هم استفاده کنید، موجب اسپم شناخته شدن سایت خود از سوی گوگل خواهید شد.

۲۵٫ طول URL

URL سایت های اسپم یا بسیار طولانی یا بسیار کوتاه است.

۲۶٫ به کارگیری کلمات مسموم

سایت های اسپم معمولا موضوعات اسپم هم در داخل سایت خود دارند و از آن استفاده می کنند. به کار بردن کلمات و اصطلاحات آن ها می تواند منجر به افزایش اسپم اسکور سایت شود.

۲۷٫ استفاده از CPC در انکر تکست های بک لینک

سایت های اسپم با توجه به موضوع خود در کلماتی که پیش تر گفته شد، لینک داخلی و خارجی می سازند. که این مسئله منجر به اسپم شناخته شدن سایت شما خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی داشتیم شما را با مفهوم Spam Score و راه های کاهش درصد آن آشنا کنیم. این موضوع را به خاطر داشته باشید که هیچکدام از این موارد صد درصد تضمینی و دقیق نیست؛ زیرا توسط خود گوگل اعلام نشده است. اما استفاده از آن مثمرثمر خواهد بود. امیدواریم این آموزش برای شما مفید واقع شود و به وسیله آن با اسپم اسکور و درصد امتیازدهی آن آشنا شده باشید. درصورتی که درباره ی این مقاله پرسشی دارید، میتوانید آن را در بخش دیدگاه بیان کنید.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.