جستجو صفر کلیک zero click search

آیا می دانستید بیش از ۵۰% جستجو هایی که در گوگل انجام می شوند بدون کلیک بر روی لینک به نتیجه می رسند؟ جستجو صفر کلیک (Zero Click Search) نوعی از جستجو است که جواب سوال فرد جستجوگر در بالای صفحه نمایش داده می شود تا بدین منظور هم از هدایت کاربر به سایت های دیگر جلوگیری شود و هم در امر صرف وقت صرفه جویی شود.

آیا جستجو صفر کلیک برای صاحبان بیزینس خوب است؟

در ظاهر یک فاجعه به نظر می رسد؛ چرا شخص تولید محتوا کند وقتی کسی بر روی آن کلیک نمی کند؟

ما قصد داریم در ادامه به بررسی مزیت های جستجو صفر کلیک، چگونگی استفاده کردن از آن به نحو احسن و افزایش رتبه سایت در موتور های جستجو بپردازیم.

جستجو صفر کلیک (Zero Click Search) چیست؟

"نمونه

حتما تجربه این را داشته اید که برای پیدا کردن جواب سوالی مانند سال تاسیس شرکت ایران خودرو در گوگل جستجو کنید و بدون کلیک بر روی سایت خاصی به جواب خود برسید. به این نوع پرسش و پاسخ در موتورهای جسجو، جستجو صفر کلیک می گویند. این نوع پاسخ نیاز وارد شدن به سایت ثالث را کم می کند و در وقت کاربر صرفه جویی می کند. از مزیت های جستجو صفر کلیک برای Google بهبود تجربه کاربری و افزایش زمان ماندن کاربر در صفحه گوگل است.

همانطور که گفتیم، جستجو صفر کلیک پاسخی است به سؤال کاربر، که درست در بالای صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود. بنابراین آن ها به اطلاعات بیشتری که با کلیک کردن روی لینک به دست می آید، نیاز ندارند. البته جستجوی صفر کلیک، برای سوالات ساده ای که نیاز به پاسخ ساده دارند، ایده آل هستند. به طور معمول، جستجوهای بدون کلیک در یکی از شش نوع نتیجه قرار می گیرند:

پاسخ فوری

"پاسخ

در این حالت نیازی به رفتن به وبسایت نیست مگر اینکه به اطلاعات عمیق تری نیاز داشته باشید. این ها برای کاربرانی که سؤالات نسبتاً ساده ای دارند و به پاسخ سریع نیاز دارند (مانند حل و فصل بحث با یک دوست یا شخص دیگر) عالی هستند.

معنا

"معنا

اگر تا به حال کلمه ای را صرفاً برای دریافت تعریف یا املاء تایپ کرده باشید، چیزی شبیه به تصویر بالا را دریافت خواهید کرد.

نقشه

"نقشه

اگر به دنبال یک کشور، استان یا شهر هستید. اولین نتیجه جستجو صفر کلیک شما احتمالاً یک نقشه خواهد بود، به خصوص نقشه گوگل، زیرا اگر لازم باشد که روی چیزی کلیک کنید، گوگل می خواهد از خانواده خودش باشد.

ماشین حساب

"ماشین

اگر در ریاضی به کمک نیاز دارید، مثلا تخمین تقریبی در مورد میزان پرداخت وام مسکن، با یک جستجو ساده در ماشین حساب گوگل می توانید متغیرهای خود را وارد کنید.

پنل اطلاعات

پنل اطلاعات در جستجو بدون کلیک (Zero Click Search)
پنل اطلاعات در جستجو بدون کلیک (Zero Click Search)

Google Knowledge Graph  یک پایگاه داده است که Google برای گردآوری اطلاعات در یک جعبه اطلاعات به نام پنل دانش که در کنار نتایج جستجو قرار می گیرد، استفاده می کند تا اطلاعاتی جامع، سریع و دقیق از آنچه جستجو میکنید به شما بدهد.

پنل های اطلاعاتی ویژه

"پنل

این ها بخش های کوتاهی از متن هستند که پاسخ به درخواست کاربر استخراج می شود. پاسخ استخراج شده در «موقعیت صفر» صفحه جستجو قرار میگیرد. این قطعه های پاسخ مانند فهرست‌ها، توضیحات کوتاه یا تعاریف تشریحی بیشتر برای پرسش هایی هستند که با «چیست» پایان می یابند. به طور کلی این قطعه ها عبارتند از:

– یک نقل قول، فهرست یا تعریف از یک وبسایت انتخاب شده

– لینک به یک صفحه

– عنوان یک صفحه

– آدرس یک صفحه

سئو سایت برای جستجو صفر کلیک

سئوی جستجوی صفر کلیک
سئوی جستجوی صفر کلیک

همانطور که قبل تر گفته شد ۵۰% جستجو ها، جستجو صفر کلیک هستند. این یعنی اگر خودتان را با شرایط وفق ندهید ترافیک خود را از دست می دهید زیرا این نوع جستجو روز به روز بیشتر می شوند. همین موضوع نیاز به کلیک بر روی لینک را روز به روز کمتر می کند. جستجو صفر کلیک، باعث کاهش ۲۱ درصدی ترافیک سایت ویکی پدیا شد. تنها راه مقابله با این موضوع بهینه سازی درست و اصولی مطالب سایت است.

گام های بهینه سازی برای جستجو صفر کلیک

۱٫ تمرکز روی پرسش:

در هنگام تحقیق راجع به کلمات کلیدی هدف، باید کلماتی که فیچر اسنیپت ظاهر می شوند را شناسایی کنید. سپس روی سوالات چیست، چگونه، چرا، کیست و… تمرکز کنید.

۲٫ ساختن محتوای با کیفیت:

محتوای ارزشمند و غنی در جستجو صفر کلیک ظاهر می شود. دلیلش هم که کاملا واضح است، چون گوگل فکر می کند برای کاربرانش مفید تر است. بنابراین کیفیت محتوای خود را باید بالا ببرید.

۳٫ ساختاربندی صحیح:

ساختار محتوا از فاکتور های اساسی تعیین کننده عدم نمایش یا نمایش اطلاعات شما در فیچر اسنیپت است. پس تسلط به فیچر اسنیپت ها و ساختار بندی محتوا بر اساس آن از عوامل مهم جستجو صفر کلیک است. سعی کنید از مطالب تکراری استفاده نکنید؛ همچنین پاراگراف بندی، دسته بندی، لیست نکات و … را به صورت صحیح و دقیق انجام دهید.

۴٫ جلوه های بصری (تصویر و ویدیو):

محتواهایی که از نظر بصری نیز قوی باشند، احساس رضایت بیشتری در مخاطب ایجاد می کنند. همین باعث شده است که گوگل به مطالبی که محتوای بصری خوبی دارند، بیشتر بها بدهد. پس سئو تصاویر سایت خود را در دستور کار قرار دهید. بهترین عملکرد در این زمینه بهینه سازی تصاویر بر اساس فیچیر اسنیپت است.

۵٫ حقایق و آمار:

این حرکت به نوعی گنجاندن حقیقت در متون نام دارد، این حقیقت باعث جلب اعتماد کاربران و افزایش ترافیک سایت می شود. گوگل نیز در کنار کابران، به شما اعتماد می کند.

۶٫ دقت:

در دنیای سئو همیشه محتوای طولانی، دوست داشتنی محسوب می شود، اما برای حفظ موقعیت در فیچر اسنیپت، مختصر نویسی همراه با رعایت ساختار لازم است.

۷٫ سوالات متداول:

وقتی کاربران وارد صفحه می شوند، سوالاتی به ذهنشان خطور می کند. بهترین راه پیش دستی و از قبل قرار دادن بخش سوالات متداول است.

سخن آخر

دنیای اینترنت هر لحظه در حال پیشرفت و گسترش است، نباید انتظار داشته باشید که موتور های جستجو مانند قدیم عمل کنند. در هر صورت تکنولوژی موتور های جستجو در حال پیشرفت به صورت روز افزون است. چه بخواهید کسب و کار تازه ای شروع کنید، یا بخواهید برای حفظ جایگاه خود بجنگید، باید اهداف خود را با پیشرفت های موتور های جستجو هم راستا کنید. جستجو صفر کلیک از همین تغییرات در ساختار جستجو است، که روز به روز پیشرفته و گسترده تر می شود. این برای کاربران بسیار خوب و خوشایند است که در سریع ترین زمان ممکن پاسخ درستی پیدا کنند. هر چیزی که کاربران را خوشنود کند، برای گوگل مفید است؛ بنابراین جستجوهای صفر کلیک روز به روز محبوب تر خواهند شد.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.